Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op administratie.startpagina.nl

ist en soll-positie

jenn.
08 Jul, 2006 17:24

hallo allemaal,

ik heb een vraagje en hoop dat één van jullie me kunnen helpen.

wat is ist en soll positie ? en kun je me daar een boekhoudkundig voorbeeld van geven ? of anders een site doorgeven waar ik de uitleg kan lezen…

je kan het mailen naar; jennifer27_fn ad html punt com

alvast bedankt !

groetjes,

jennifer

Bewerkt 05 Mrt, 2013 19:29
Annemieke
10 Jul, 2006 10:11

Betse Jennifer,

Heb je al gezocht via google ?

sus6

jenn.
26 Jul, 2006 19:06

ik heb het opgezocht. maar ik krijg alleen maar rapportages waar ist-en soll voorkomt. maar niet de uitleg daarvan. :(

groet,

jennifer

Sammie
23 Aug, 2006 18:23

Beste Jennifer,

Ist- en Soll-posities zijn begrippen die voorkomen bij het proces van interne controle in bedrijven. De begrippen kunnen als volgt omschreven worden:

Soll-positie = een bepaalde geldende norm ( = het uitgangspunt dus ).

Ist-positie = de werkelijkheid op het moment van directe (door tellen) of indirecte controle (via een boekhouding).

Een voorbeeld:

In bedrijf A. worden er 10 produkten geproduceerd.

Het normale grondstofverbruik per artikel is 15 kg.

Het totale werkelijke gebruikte grondstof voor de produktie van de 10 artikelen is 168 kg.

Dus aan de hand van deze gegevens kunnen nu een aantal berekeningen worden uitgevoerd tehn gunste van de interne controle:

1. De soll-positie van 1 produkt is 15 kg.

Met andere woorden: Het is normaal ( de norm dus ) dat er voor elk produkt 10

kg aan grondstof wordt verbruikt.

2. De Soll-positie voor de 10 produkten moet zijn: 10 x 15 kg (de norm of soll- positie per artikel ) = 150 kg.

3. De ist-positie van de 10 produkten bij elkaar is 168 kg.

Deze ist-positie is het werkelijke gebruikte aantal kilogrammen voor de 10 artikelen ( of te wel de werkelijkheid ).

Met de 3 vaststellingen hiervoor kan er nu een interne controle worden uitgevoerd, namelijk de volgende:

Ist-positie grondstofverbruik voor 10 produkten ( = werkelijk ) 168 kg

Soll-positie grondstofverbruik voor 10 produkten (= de norm ) 150 kg - (minus)

VERSCHIL 18 kg

Samenvattend:

Soll-postie is een norm die van tevoren is vastgesteld.

Ist-positie is de werkelijkheid die achteraf wordt geconstateerd.

Ist-positie - Soll-positie is het verschil tussen de norm en de werkelijkheid.

Als dit verschil te groot is of anacceptabel, dan volgt er meestal een onderzoek naar het hoe en waarom:

- misschien is er fraude gepleed

- misschien is de norm te laag en of te hoog gesteld en moet worden bijgesteld

- misschien is er diefstal gepleegd

- misschien is er een fout gemaakt in de telling

- misschien was de ingekochte kwaliteit niet goed en was er veel afval ( in geval van grondstof dan )

Sammie

Y
23 Jun, 2010 12:29

Mooie voorbeeld

Saidinho
25 Jun, 2010 17:33

Nou ja.. sowieso heb ik er in ieder geval wel wat aan gehad! ;)

Vincent
05 Mei, 2011 17:02

Ik vindt het een foutieve omschrijving.

Binnen de bedrijfskunde (optimalisatie plannen etc.)

Wordt IST gezien als de huidige situatie en SOLL als het doel. Oftewel het streven… Meest optimale situatie.

Verder is het vaak juist gewenst om minder grondstoffen te gebruiken als begroot zolang het maar aan de kwaliteitseisen voldoet.

In het voorbeeld wat jij gebruikt omschrijf je dus een (kwaliteits) afkeur (defect/flaw).

Dit heeft niets met SOLL of IST te maken.

Wordt besloten een plan door te voeren dan wordt getracht de huidige situatie (IST) aan te passen naar de gewenste situatie (SOLL)

Na succesvolle implementatie zullen de behaalde resultaten de nieuwe IST situatie worden en dat is de nieuwe norm.

Norm is dus niet gelijk aan SOLL!!!

norm:

Uitspraak: nɔrm normen Zelfst. Naamw. 1 manier van doen die geldt als normaal `normen en waarden` `een norm stellen` 2 precies vastgelegde waarde als referentiepunt. Synoniem: standaard

henk_duim@hotmail.com
06 Mei, 2011 09:23

En dit heb je al binnen 5 jaar gevonden???

Mark
26 Jan, 2012 01:37

Duidelijk uitgelegd, na vele jaren nog steeds handig, bij deze mijn dank!

jerry
11 Feb, 2013 22:56

dit is een top uitleg want ik heb een dikke 8 gekregen toen ik dit mondeling moest uitleggen(tu)B)->:D<.

thanks